2015-01-15

Nytt år, Nystart och Löften

Som de allra flesta så startar jag mitt nyår med löften att införliva under det nästkommande året. Löften om att leva ett bättre liv på olika plan. För mig så är min förhoppning på nya året stor. Jag ska gå ner i vikt, Jag vill börja löpa, jag vill äta mer hälsosamt, jag ska börja KBT, jag ska börja träna på gym, jag ska sätta gränser, jag ska bli mer organiserad. En hel del då..
Den 1:a Januari vägde jag in mig på 112,7 kilo, mitt viktmål är att tills 31:a december 2015 väga under 80 kg. Ett lagomt och rimligt mål i dagsläget. 
Alla mina löften ska jag infria någon gång under 2015, det är inget som kommer ske från ena dagen till den andra, det har jag försökt med förr och den strategin vet jag blir enbart ett epic fail. Nä, min tanke nu är att jag sakta ska föra in en bättre och mer hälsosam livsstil, ett steg i taget. För att på det sättet få ett hållbart resultat.
Min första ändring är att vid varje uppvaknande dricka vatten med citron. Anledningen till att börja jusst med vatten är enkel, det är ett lätt sätt att skapa en ny vana och vatten gör mycket för hälsan. Efter många timmars sömn behöver kroppen vätska och törstig är väl de flesta när de vaknar?! Så ett enkelt första steg :) 
Fördelarna med citronvatten är många, det återställer vätskebalansen i kroppen, det renar levern och forslar bort toxiner. Det underlättar matsmältningen och ökar immunförsvaret (höga halter c-vitamin från citronen) Det minskar mängden slembildning i halsen under sömnen och det balanserar Ph-värdet i kroppen.







Jag kommer följa ett vattenterapi-schema enligt AyurVeda som återfinns i boken Maten är min medicin skriven av Janesh Vaidya.











Med Kärlek
<3<3<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar